KONSTNÄRERNAS
KOLLEKTIVVERKSTAD
VÄRMLAND
Kasernhöjden 4
653 40 Karlstad
054 - 15 92 97
kontor@kkvvarmland.se
|
Konstnärernas
Kollektivverkstad Värmland......
Peter och Torsten tryckare på verkstaden
Grafikwerkstatt Dresden
Det här är en verkstad med snart 50 år på nacken,
rikt utrustad och med tryckare som varit yrkesverksamma under
många år. Peter är inriktad på litografiskt
tryck, Torsten arbetar främst med djuptryck.
Jag hade med mig ett gäng fotopolymerplåtar både exponerade och plåt för att kunna experimentera
med belysningstider och filmmaterial. I bagaget fanns också den vattenbaserade djuptrycksfärgen
Akua Intaglio. Idén med besöket var att jag skulle presentera fotopolymerplåten och Akua Intagliofärgen
i verkstaden i gengäld skulle vi arbeta fram ett referensmaterial
som ger ett underlag för hur papper och tryckfärg
påverkar det slutliga resultatet.
Under veckan arbetade vi med : Utskrifter på klar och matterad film
Exponering med och utan akvatintraster
Provtryck med tre olika färgsystem
Provtryck med olika papperskvaliteér
UTSKRIFTER
Jag skriver normalt ut mina filmer på en storformatsplotter med matterad film på rulle.
Grafikwrkstatt Dresden hade en bra fotoskrivare från Epson och vi skrev ut på blank bladfilm från Agfa.
Både skrivare och bladfilm motsvarade högt ställda krav
på kvalité. Ironiskt nog föreföll det som att de
utskrifter jag gjort med matterad film fungerade bättre. Rent
generellt anses en glasklar film som bättre
fungerande än en
matterad men våra prov visade att den matterade filmen gav ett
mjukare och mer
varierat resultat i kombination med akvatintrastret.
EXPONERING MED OCH UTAN AKVATINTRASTER
Peter Ragnarssons akvatintraster är en välsignelse som ger en
bra tolkning av bilden och är helt nödvändigt
för
att överföra matterad film till plåten. I Finland har
Kari Holopainen utarbetat en metod där man skriver ut
originalfilmen på en fotosättare. I detta fall behöver
man inte använda sig av akvatintraster utan detta ersätts
i
datorn av en plug-in som rastrerar bilden med ett stokastiskt raster.
Bilden skrivs sen ut i fotosättaren och
punkterna i utskriften har
en sådan precision och densitet att de kan motstå mycket
kraftigt ljus.
Vi gjorde försök med denna metod med den skillnaden att vi skrev ut på verkstadens Epsonskrivare.
Resultaten var inte helt lyckade och för ett vanligt
användande är akvatintrastret att föredra i nuläget.
Det fina med Holopainens metod, när den fungerar är att
bilden inte behöver tolkas av akvatintrastret och plåten
utan kan överföras till densamma med en utprovad, ultimat tid
för belysning. Vilket betyder att det du
ser på skärmen
också kommer att ses i trycket.
PROVTRYCK MED TRE FÄRGER
Som redan nämnts hade jag med mig ett några burkar Akua
Intaglio en vattenbaserad tryckfärg från Rostow & Jung.
Vill du ha en introduktion till denna färg: Trycka fotopolymer med Akua Intaglio.
Torsten använder Charbonnel´s färger. Vi hade
båda hört talas om Caligos nya färgserie Safe wash som
är en olje- baserad färg men tvättbar med diskmedel. Vi
beslöt att trycka fotopolymerplåt samt torrnål
för att kunna göra en jämförelse mellan de tre
olika fabrikaten/färgtyperna. Alla jämförelser av det
här slaget blir ett personligt tyckande.
Här kommer mitt: Som allroundfärg är
Charbonnel´s oöverträffade, funkar bra i alla
sammanhang. Skillnaden mot de två andra fabrikaten märks framförallt i
torrnålstrycken. Akua Intaglio ger där ett mycket matt
resultat troligen för att färgen är för lös i konsistensen för att
etablera sig väl på plåten.
Caligos resultat är
helt okey. Vilka använder då de olika färgerna:
Charbonnel: Van grafiker som inte bryr sig om en enkel tvättbarhet utan helt ser till resultat.
Caligo:Skolor, studiecirklar, grafiker som vill ha en kompetent färg med god tvättbarhet.
Akua Intaglio: Färgen är alldeles utmärkt för tryck
av fotopolymerplåt, lätt avtorkbar, snabbjobbad ett bra val
vid
arbete med denna teknik. För tryck med breda , djupa linjer,
torrnålar är Caligo eller Charbonell ett bättre val.
FOTOPOLYMER
Dunge fotopolymer tryckt med Akua Intaglio
Dunge fotopolymer tryckt med Caligofärg
Dunge fotopolymer tryckt med Charbonnelfärg
TORRNÅL
Torrnål tryckt med Akua Intaglio
Torrnål tryckt med Caligo
Torrnål tryckt med Charbonnel
KONSTNÄRERNAS
KOLLEKTIVVERKSTAD VÄRMLAND 2007.......
|