Olje/vattenbaserad djuptrycksfärg

….

tryckare
Peter och Torsten tryckare på verkstaden

 

Grafikwerkstatt Dresden


Det här är en verkstad med snart 50 år på nacken, rikt utrustad och med tryckare som varit yrkesverksamma under många år. Peter är inriktad på litografiskt tryck,
Torsten arbetar främst med djuptryck.

Jag hade med mig ett gäng fotopolymerplåtar både exponerade och plåt för att kunna experimentera
med belysningstider och filmmaterial. I bagaget fanns också den vattenbaserade djuptrycksfärgen
Akua Intaglio. Idén med besöket var att jag skulle presentera fotopolymerplåten och Akua Intagliofärgen
i verkstaden i gengäld skulle vi arbeta fram ett referensmaterial som ger ett underlag för hur papper och tryckfärg
påverkar det slutliga resultatet.

Under veckan arbetade vi med :    Utskrifter på klar och matterad film
Exponering med och utan akvatintraster
Provtryck med tre olika färgsystem
Provtryck med olika papperskvaliteér

UTSKRIFTER
Jag skriver normalt ut mina filmer på en storformatsplotter med matterad film på rulle.
Grafikwrkstatt Dresden hade en bra fotoskrivare från Epson och vi skrev ut på blank bladfilm från Agfa.
Både skrivare och bladfilm motsvarade högt ställda krav på kvalité. Ironiskt nog föreföll det som att de
utskrifter jag gjort med matterad film fungerade bättre. Rent generellt anses en glasklar film som bättre
fungerande än en matterad men våra prov visade att den matterade filmen gav ett mjukare och mer
varierat resultat i kombination med akvatintrastret.

EXPONERING MED OCH UTAN AKVATINTRASTER
Peter Ragnarssons akvatintraster är en välsignelse som ger en bra tolkning av bilden och är helt nödvändigt
för att överföra matterad film till plåten. I Finland har Kari Holopainen utarbetat en metod där man skriver ut
originalfilmen på en fotosättare. I detta fall behöver man inte använda sig av akvatintraster utan detta ersätts
i datorn av en plug-in som rastrerar bilden med ett stokastiskt raster. Bilden skrivs sen ut i fotosättaren och
punkterna i utskriften har en sådan precision och densitet att de kan motstå mycket kraftigt ljus.
Vi gjorde försök med denna metod med den skillnaden att vi skrev ut på verkstadens Epsonskrivare.
Resultaten var inte helt lyckade och för ett vanligt användande är akvatintrastret att föredra i nuläget.
Det fina med Holopainens metod, när den fungerar är att bilden inte behöver tolkas av akvatintrastret och plåten
utan kan överföras till densamma med en utprovad, ultimat tid för belysning. Vilket betyder att det du
ser på skärmen också kommer att ses i trycket.

PROVTRYCK MED TRE FÄRGER
Som redan nämnts hade jag med mig ett några burkar Akua Intaglio en vattenbaserad tryckfärg från Rostow & Jung.
Vill du ha en introduktion till denna färg:   Trycka fotopolymer med Akua Intaglio.

Torsten använder Charbonnel´s färger. Vi hade båda hört talas om Caligos nya färgserie Safe wash som är en olje- baserad färg men tvättbar med diskmedel. Vi beslöt att trycka fotopolymerplåt samt torrnål för att kunna göra en jämförelse mellan de tre olika fabrikaten/färgtyperna. Alla jämförelser av det här slaget blir ett personligt tyckande.
Här kommer mitt: Som allroundfärg är  Charbonnel´s oöverträffade, funkar bra i alla sammanhang. Skillnaden mot de två andra fabrikaten märks framförallt i torrnålstrycken. Akua Intaglio ger där ett mycket matt resultat troligen för att färgen är för lös i konsistensen för att etablera sig väl på plåten.
Caligos resultat är helt okey. Vilka använder då de olika färgerna:

Charbonnel: Van grafiker som inte bryr sig om en enkel tvättbarhet utan helt ser till resultat.

Caligo:Skolor, studiecirklar, grafiker som vill ha en kompetent färg med god tvättbarhet.

Akua Intaglio: Färgen är alldeles utmärkt för tryck av fotopolymerplåt, lätt avtorkbar, snabbjobbad ett bra val vid
arbete med denna teknik. För tryck med breda , djupa linjer, torrnålar är Caligo eller Charbonell ett bättre val.

FOTOPOLYMER

dungeakua

”Dunge” Aqua Intaglio

 

dungecaligo

”Dunge”Caligo

 

dungecharbonell

”Dunge” Charbonell

 

 

TORRNÅL

akuatorrnal

Torrnål tryckt med Akua Intaglio

akuacaligo

Torrnål tryckt med Caligo

akuacharbonnel


Torrnål tryckt med Charbonnel

KONSTNÄRERNAS KOLLEKTIVVERKSTAD VÄRMLAND 2014…….